Hij staat er, de gloednieuwe tribune van CC 't Vondel!
Interview met Kristof Jacob, hoofd theatertechnicus, CC ’t Vondel.
Welke verbeteringen zijn er?
Het eerste wat opvalt is natuurlijk het uitzicht. De rode royale zetels maken plaats voor zwarte, strakke moderne zetels die tevens 3cm ruimer zijn (leuning tot leuning). De trappen bevinden zich bij dit model aan de uiteinden van de stoelen.
'Mensen met een rolstoel kunnen nu ook plaatsnemen op de tribune zelf.'
Hierdoor staan alle zetels meer centraler op het podium wat veel gunstiger is voor de zichtlijnen. De tribune is een heel pak slanker waardoor deze minder ruimte inneemt.
Welke voordelen zijn er voor de bezoekers?
Er is meer beenruimte in tegenstelling tot vroeger. Mensen met een rolstoel kunnen nu ook plaatsnemen op de tribune zelf. De tribune kan nu tot op 2 meter van het podium worden geplaatst. Dit zorgt voor een veel intensere beleving voor zowel de bezoeker als de artiest.
Welke verbeteringen zijn er voor jou en je collega's?
De valhekken kunnen bij dit model worden dicht geklapt. Dit scheelt niet alleen veel tijd maar is ook beter voor onze rug. De rugleuningen van de zetels moeten niet meer manueel worden neergeklapt of rechtgezet. Dit gebeurt automatisch bij het in- of uitschuiven van de tribune door middel van een duwkettingsysteem. Dit systeem is niet afhankelijk van bijvoorbeeld grip op de vloer en zal dus altijd werken ongeacht de omstandigheden.
Het verplaatsen van de tribunes gebeurt niet langer door elektromotoren maar door lucht. Het opstellen van de tribunes zou slechts 1uur in beslag mogen nemen. Vroeger moesten we hiervoor 3 uren voorzien.
Hoe verliep het proces?
Het opbouw proces van de tribunes was trouwens een interessant spektakel op zich. Ook al spraken de verschillende arbeiders verschillende talen (Engels, Duits, Pools en Nederlands), dit leek de ploeg niet te hinderen. De tribunes werden binnen de vooropgestelde tijd opgebouwd!
Tegen wanneer mag de cultuurliefhebber zich plaatsen in de nieuwe zetels?
We kijken er nu uiteraard enorm naar uit om ze een eerste keer gevuld te zien! De cultuurliefhebber kon reeds op alternatieve locaties terecht voor het podiumaanbod. Door Covid-19 werden er reeds vele evenement geannuleerd of verplaatst. Het blijft dus eigenlijk een spannende race: welk evenement zal het eerste officiële zijn met de nieuwe tribune.
- Juni 2020
Start van de afbraak van de oorspronkelijke tribune.
Kristof Jacob:
Kort na het afvoeren van de tribunes begon de aannemer met het uitbreken van het parket. Geen evidente klus want de zaal is groot en moeilijk toegankelijk voor zwaar materieel. Daarna begonnen we met de heropbouw van de vloer. Dit gaf ons ook de unieke kans om een aantal zaken te voorzien zoals vloerkanalen om kabels door te trekken. Het storten en het polieren van het beton was op een dag klaar. Tijdens de droogperiode van het beton moesten er nog een groot aantal keuzes worden gemaakt zoals de kleuren van de tribunes, stoffering van de stoelen, tapijt en balustrades. Ook het tekenen en goedkeuren van een aantal detail ontwerpen stond op de agenda.
- Januari 2021
Plaatsing nieuw parket
Kristof Jacob:
Het beton moest ongeveer 14 weken drogen voordat we het parket konden lijmen. Er kwam eerst een onderlaag en vervolgens een afwerkingslaag. Nadien werd het parket geschuurd en geolied. Na een paar dagen was de olie droog en kon de tribune worden gemonteerd.
- Februari 2021
Plaatsing nieuwe tribune
Kristof Jacob:
De plaatsing gebeurde ter plaatse want zo een tribune kan niet door de deur. De montage duurde ongeveer een maand. Nadien volgde nog een intensieve opleiding en training want de tribunes zijn net als de vorige telescopisch en verplaatsbaar.
Overzicht van de verbouwingen